Menü Bezárás

Mit hozhat 2019? (2. rész – Csapatok)

Megosztás:

Ebben a részben a csapatokat veszem kicsit szemügyre. Természetesen továbbra sem erősorrendet próbálok felállítani, egyszerűen azt próbálom meg elmondani, mit várok én az egyes csapatoktól 2019-ben, miként hathat rájuk a szabályok változás, az esetleges csapaton belüli változások és az idei pilóta páros. Hogy ne legyen sértődés, a csapatokat az ABC rendjében értékelem.

 

Ferrari

Ahogy több helyen is humorizáltak: Arrivederci Arrivabene! Arrivabene 4 szezonban irányította a Ferrarit, és bár személy szerint én nagyon szimpatikus figurának tartom, tény, hogy ez idő alatt nem volt képes valódi kihívót csinálni a csapatból. Több szezon is jól indult, ám a végére elfogyott mindig a lendület. Az új vezető, Mattia Binotto, nagyon jó szakember, de kérdéses, mennyire fogják felzabálni a cápák. Elbúcsúzott a csapattól Kimi Räikkönen is, helyét a nagy felfedezett Charles Leclerc vette át.

A Ferrari motorja tavaly nagyon jól muzsikált, így várhatóan ebben nem lesznek idén sem hátrányban. Érzésem szerint a kaszni aerodinamikája az egyszerűbbek közé tartozott, így nekik talán segíthet az új szabályozás. A problémát leginkább az új pilóta felállásban látom. Vettel leginkább akkor tud jól teljesíteni, ha biztosítva van számára a nyugodt környezet a csapatban és a pályán is. Leclerc azonban nem fogja nyugton hagyni, így sokkal nagyobb teher hárul a németre. Érzésem szerint jócskán megszorongatja majd a fiatal monacói, s az sem lepne meg, ha egy 2014-hez hasonlót látnánk idén.

 

Haas

Ha jól tudom, itt semmi nem változott, nincs vezető váltás, a szakembergárda és a motorszállító is változatlan, így náluk folyamatos lehet a fejlődés. Bár sok elemet a Ferraritól vesznek, a kaszni saját, így az új szabályoknak való megfelelés is csapaton belüli munkát igényel és ebben eddig nem voltak olyan rosszak. Mivel ez a kaszni sem kifejezetten a kifinomultságáról ismert, így a változások őket is előnyösen érinthetik.

A pilóta páros … Nos az is megér egy misét. Grosjean nem rossz pilóta, azonban nagyon hullámzó teljesítményt mutatott szinte minden évben. Ha képes lenne egy teljes szezonban a képességei legjavát mutatni, simán verné csapattársát. Azt a Magnussent, akit sokan szidnak – és nem véletlenül. Valahogy nem tud a test-test elleni küzdelmekben jól teljesíteni, ezért ezekben a helyzetekben sokszor varacskos-disznóként viselkedik, ami nem tesz jót a megítélésének még akkor sem, ha a csapatvezetés rendre megvédi.

Összességében azt várom, hogy saját magukhoz képest sikerülhet előre lépni és talán a versenyzők is képesek lesznek rendre odatenni magukat, így egy jó szezont várok tőlük.

 

McLaren

Új vezetés, teljesen lecserélődött pilóták, köztük Lando Noriss-szal, aki bármekkora tehetség, az F1-ben újonc. Tavaly kiderült, amit sokan régóta hangoztattunk, a csapatnál nem csak a motorral volt probléma, hanem a kasznival is. Ezt már a csapatvezetés is elismerte, így talán tiszta lappal kezdhetnek idén. A Renault esküdözik, hogy az idei motorja felveszi majd a versenyt a többiekével, így érdekes lesz látni a gyári csapat és a McLaren egymással szembeni küzdelmét. Mivel a kaszni elég gyenge volt, ami azért a szakembergárdát jellemzi kicsit, így nekik a lebutított aero kifejezetten előnyös lehet, s végre egy jó autót rakhatnak össze.

Más kérdés a két versenyző. Sainz egy remek pilóta, de még sosem hallottam róla, hogy milyen remek segítség az autó fejlesztésében, Norristól meg ne is várja senki, hogy első F1-es évében sokat tud majd segíteni a mérnököknek. És bár a jelen állás szerint Alonso a csapat rendelkezésére áll majd a teszteken, szerintem ő sem egy fejlesztő zseni, így nehéz dolguk lesz majd az év közbeni fejlesztésekkel.

 

Mercedes

Itt sincs semmi változás, maradt a szakember és vezetői gárda, ahogy a pilóták is. A kasznijuk remek volt, a motorjuk a legjobb és ez nem fog változni idén sem. Nagyon jó szakembereket szedtek össze, így aero-ban csak a Red Bull tudott jobbat produkálni. Bár a butított aero nekik nem előnyös, biztos vagyok benne, hogy idén is remek autót tesznek a rajtrácsra.

Tartok tőle, hogy Bottasnak ez lesz az utolsó éve a csapatnál, képtelen felvenni a harcot Hamiltonnal. Ha egy kicsit kivár a csapat, biztos nem őt szerződtetik 2019-re, mikor ott van Ocon. Hamilton meg olyan, mint egy pénzsóvár bankkár, minél eredményesebb, annál többet akar elérni, így aztán jó úton halad, hogy elérje Schumacher 7 vb aranyát, amiből a hatodikat idén már meg is szerzi. Senkit nem látok, aki ebben megakadályozhatná. Már saját magát sem.

 

Racing Point (Force India)

A csapat tulajdonos és név változást követően indul az idei szezonban, a csapatvezetés az onban változatlan. Nem úgy a pilóták. Menesztették Esteban Ocon-t és helyére Lance Stroll érkezett a Williamstől. Lance Stroll a csapat egyik tulajdonosának, Lawrence Strollnak a fia. Köszönöm, ennyi. Marad a Mercedes motor, amivel eddig simán verték a szintén Merecis Williamset. A kaszni tehát nem rossz, s szerintem ők azok, akiket semlegesen érintenek az idei változások. Nem túl kifinomult, de nem is egyszerű az aerodinamikája, így összességében nullán, vagy kicsit pozitívan tudnak majd kijönni a változásokból.

Sergio Pérez nagy ígéret volt, s az is maradt. Eddig még egyszer sem tudta megmutatni nekem, mitől akkora ígéret. Stroll meg … bemákolt egy dobogót és kb ennyi, amit róla érdemes elmondani.

Összességében, a korábbi évekhez képest visszaesést várok idén a csapattól.

 

Red Bull

A szakember gárda az egyedüli, ami változatlan. Idén már Honda motorral mennek és távozott a csapattól Ricciardo, akinek helyét a saját nevelésű Pierre Gasly vette át. Adrian Newey idén igazán alkothat. Az új kihívásokból ő általában jól jön ki, így nem lepne meg, ha az idei Red Bullon felfedezhetnék néhány olyan megoldást, ami a többieknek eszébe nem jutott. A Honda motor azonban még mindig sötét ló (vagy inkább csak szürke?), így nehéz bármit is megjósolni. Érzésem szerint, amikor nem lesznek motorikus problémáik, akkor Verstappen ott lehet a győzelemért harcolók között.

És akkor a két versenyző. A tavalyi év sem volt egyszerű, de idén több balhét várok. Úgy tudom, Verstappen és Gasly nem éppen puszipajtások, így több surlódás várható, mint az egyébként nyugodt Ricciardo idejében. Az biztos, hogy mindkét srác nagyon tehetséges, csak az a kérdés, ezt mennyire fogja befolyásolni a csapaton belüli harc.

Összességében azt várom, hogy lesz sok gondjuk a motorral, azonban hibátlan versenyen ott lesznek az elejében.

 

Renault

Ha igaz, alapjaiban újra tervezett motorral készülnek 2019-re, valamint érkezett hozzájuk – nem kis meglepetésre – Daniel Ricciardo. A vezetés változatlan, ahogy a szakembergárda is. A motorról elsőre azt mondták, hűha… aztán kicsit visszavettek, de mindenképpen előrelépést várnak mind teljesítmény, mind megbízhatóság terén – ez elég nagy fricska lenne a Red Bullnak. Mivel a kaszni aerodinamikai teljesítménye a közelében nem volt a Red Bullnak, így a szabályváltozástól előrelépést várok a csapatnál.

A pilóták szimpatikusak – Ricciardo kifejezetten kedvencem -, de valljuk be, nem ez a legerősebb páros a piacon. Így egy-egy futamon jól teljesíthetnek, elsősorban az ausztrál, azonban ahogy eddig, idén is a középmezőnyt fogják erősíteni. Viszont nem várok a versenyzők között egymás elleni arcoskodást, ebben mindkét versenyző pozitív példa lehet a többieknek.

Ricciardo révén azt várom, hogy kicsit megpezsdüljön az élet a francia csapatnál, azonban tényleges előrelépés idén még nem lesz.

 

Sauber

A tavalyi év kellemes meglepetése volt a csapat, mely év közben sokat fejlődött és sereghajtóból talán a legjobb középcsapattá nőtte ki magát. Köszönhető ez a csapat jól eltalált fejlesztéseinek és a frissen felfedezett Leclercnek. A vezetés változatlan, azonban Frederic Vasseur csapatvezető elmondása szerint, Räikkönen szerződtetése pozitívan érte a csapatot, s nem csak új szponzorok jelentek meg, hanem szakemberek is érkeznek a kis svájci csapathoz, mely már évek óta használja a Ferrari erőforrását – igaz, Alfa Romeo néven.

Mivel a csapat továbbra sem dúskál az anyagiakban, így nekik nagy kihívás lesz az új szabályokra való felkészülés, azonban bízom benne, hogy nem hagy alább a fejlődésük és idén is meghatározói lesznek a középmezőnynek. Ebben segíthet a csapathoz érkező és két éves szerződést aláíró Kimi Räikkönen, akiről eddig minden korábbi csapata azt mondta, kiváló fejlesztői segítséget tud adni a mérnököknek.

Nem adott több esélyt a csapat Ericssonnak, így az ő helyére is új versenyző érkezik, Antonio Giovinazzi személyében, akit a Ferrari ültetett be a Sauberhez.

Összességében azt várom, hogy a kezdeti problémák után ismét erőteljes fejlődés lesz a csapatnál, azonban azt, hogy ez mire lesz elég, azt nem tudom.

 

Toro Rosso

A csapat második évét kezdi a Honda motorral és teljesen megújult pilóta párossal vág neki az évnek. A korábbi versenyzők közül Gasly a Red Bullhoz került, Brendon Hartley szerződését meg nem hosszabbították meg. Helyükre A Red Bull nevelésű Alexander Albon és a korábban lapátra tett és most visszahívott Daniil Kvyat érkezett.

A Toro Rosso általában elég jó kasznit szokott építeni – bizonyára némi Red Bull segítséggel – azonban a Honda motor még nem volt az igazi tavaly sem, így valós képességük nehezen értékelhető. Azt gondolom, a kasznival idén sem lesz probléma, szabályváltozás ide-oda. Newey mester nyilván idén is súg majd nekik, azonban a motor továbbra is kérdéses. A két versenyző közül Kvyat hiába szimpatikus, azért nem egy Verstappen kategória – semmilyen értelemben. Úgy tűnik, a Red Bullnál gondok vannak a pilóta neveléssel, hiszen idén a Toro Rosso két olyan versenyzővel indul, aki korábban tagja volt a Red Bull családnak, azonban mindkettejüktől megváltak. Most újra esélyt kapnak, meglátjuk, miként élnek vele.

Nem érzem azt, hogy a csapat – saját magához képest – előrébb tud jutni. Sem a motor, sem a pilóták eddig nem mutattak olyan jeleket, amitől akár egy kicsit is lázba jönnék.

 

Williams

Nem csak az ABC-ben, a valóságban is a sor végén kullog a korábbi nagy csapat és bár nagy a fogadkozás, nem látok arra esélyt, hogy nagy előrelépés lehet. A motor változatlan, a vezetés változatlan, a pilóták terén azonban nagy a változás. Stroll ment az apja csapatához, az orosz Szergej Szirotkin szerződését meg nem hosszabbították meg. Egyáltalán, emlékszik valaki valami érdemlegere ettől a fiatal orosz sráctól? Petrov és Kvyat azért produkált pár emlékezetest, Szirotkint azonban szinte észre sem lehetett venni.

Az idei változások talán segíthetik a csapatot, amely évek óta nem tud egy rendes kasznit építeni a legjobb motor köré. Talán túl bonyolult volt nekik az eddigi szabályoknak a rendszere, így azok egyszerűsödése, az aero butítása akár jól is érintheti a csapatot. A motor, mint tudjuk, hibátlan, így akár fejlődhet is a csapat. A versenyzőktől sajnos nem várok sokat és ennél többet nem is tudnék írni.


Megosztás: