~ Technikai Analízis ~

Az aktuális szezon
Avatar
maTTeus
GP2 pilóta
Hozzászólások: 2792
Csatlakozott: 2013.12.28. 15:12
Mi vagy?: anno: jóómateF1
Tartózkodási hely: Lakitelek

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: maTTeus » 2014.06.01. 21:45

bertone írta:
maTTeus írta:Kép

Valaki hozzáértő remélem elmagyarázza mit kell ezen nézni. :D
Megpróbálom. :mosoly:

Először is vegyünk egy általános elrendezésű turbófeltöltőt kiindulásnak. Így néz ki:
Kép

Ami lényeges rajta, hogy a kompresszor oldal és a turbina oldal a lehető legközelebb van egymáshoz, hogy minél rövidebb legyen az őket összekötő tengely. (Könnyebb a kenése, kisebb az esély a csavarodásra-törésre.) Ennek az elrendezésnek a hátránya, hogy mivel a turbina általában vörös-izzásig hevül, rendesen melegíti a kompresszor részt, így a benne áramló levegőt is. Ez a hétköznapi autókban túl nagy problémát nem okoz, mert egyébként is felmelegszik a levegő a sűrítés hatására, így mindenképpen kell egy töltőlevegő-hűtő.

Hogy miért kell hűteni? A sűrítés hatására (utcai autóknál 0,8-2 bar a túlnyomás általában) a külső 20-30°C-os levegő 60-80°C-ra is felmelegszik. Az égéstérben az a fontos, hogy minél nagyobb TÖMEGŰ levegő kerüljön, mert a levegő tömege határozza meg, mennyi benzint lehet hozzáadni a megfelelő égéshez. Tehát nagyon fontos, hogy a már összesűrített levegő minél hidegebb legyen, így nagyobb legyen a fajlagos tömege.

Ennyi bevezető után nézzük meg a három elrendezést. Annyit még hozzá kell tegyek, hogy az F1-ben a a turbó tengelyére van még rászerelve egy generátor, ami az MGU-H egysége az energia visszanyerő rendszernek (ERS).

Kezdjük a Renault egységével, mert az áll a legközelebb a hétköznapi megoldáshoz. Mondhatnám azt is, hogy a Renault mérnökeiben nem dühöngött a kreativitás, gyakorlatilag fogtak egy egyszerű turbót és a szívó oldalon, kívülről ráakasztottak egy generátort. Ez önmagában nem rossz megoldás, mert talán a legkisebb hibalehetőséget vetíti előre, azonban egyértelmű, hogy amit az utcai autóknál is hátránynak vettem, itt még fokozottabban jelentkezik, mivel itt minden kis helyen van, így a kompresszorban még jobban melegszik a sűrítés közben a levegő, így nagyobb hűtést igényel. Másrészt súlypont szempontjából sem igazán jó megoldás, mivel a komplett egység saját tömegközéppontja eléggé hátra kerül. További hátrány, hogy a nagy méretű hűtő is nagyobb tömeg, valamint az oda vezető levegő csöveknek is nagyobb a tömege, mert hosszabbak.

Másodiknak vegyük a Ferrari megoldását. Itt már találkozhatunk egy kis kreativitással, hiszen a turbinát és a kompresszort széjjelebb húzták és közé illesztették be a generátort. Ami nekem ezen a rajzon meglepő, hogy az intercoolert a motorra tették. Ez a megoldás érzésre emeli az egység súlypontját és rontja a hűtés hatásfokát. Viszont a turbina már nem melegíti annyira a kompresszort.

Utolsóként nézzük a Mercedes megoldását. Ők már teljesen széthúzták a turbinát és a kompresszort, gyakorlatilag mondhatjuk azt, hogy a turbina hőmérséklete nincs befolyással a kompresszorra, így ott kevésbé melegszik a hőátadástól a levegő. Itt a hosszú tengely okozhat problémát, s ennek is van plusz tömege, de az elrendezés, a még kisebb hűtő ezt kompenzálhatja - s mint a tények mutatják, kompenzálja is. Ha mindenben hinni lehet a rajznak, akkor itt egy komolyabb gond van, hogy a friss levegő beömlése miatt a motor hátrébb került, de valószínűbbnek tartom, hogy inkább az üzemanyagtankot formázzák másképp, vagy éppen az kerül kicsit előrébb.

Ha valami még érdekel, csak szólj nyugodtan.
Nagyon szépen köszönöm, így teljesen érthető. Ami még nem teljesen tiszta az a Ferrari megoldásánál az intercooler elhelyezése, hogy ezzel milyen céljuk lehetett?
Kép

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2014.06.02. 14:20

http://www.gphirek.hu/f1/20140602-f1-ve ... okbol.html

Mekkora baromság Vettelre vgetítreni a problémát, amikor Kobayashi vagy Sutil sokkal csehebbül áll.
Ja, hogy nem Ők a címvédők? Értem már. (:u
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Avatar
maTTeus
GP2 pilóta
Hozzászólások: 2792
Csatlakozott: 2013.12.28. 15:12
Mi vagy?: anno: jóómateF1
Tartózkodási hely: Lakitelek

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: maTTeus » 2014.06.02. 15:02

Redbull írta:http://www.gphirek.hu/f1/20140602-f1-ve ... okbol.html

Mekkora baromság Vettelre vgetítreni a problémát, amikor Kobayashi vagy Sutil sokkal csehebbül áll.
Ja, hogy nem Ők a címvédők? Értem már. (:u
Nem értem miért kell megint Vettelt támadni ilyenek miatt. Kezd egy kicsit elegem lenni ebből. Ami inkább érdekes, az az, amit Patrick Head mondott. Költségcsökkentés van elvileg, persze a motorok sokkal többe kerülnek így. Marhaság az egész. Mi lesz a végén? A fél mezőny 10helyeset kap? Végülis ekkor legalább nem lesz akkora veszteség egy-egy pilótának.
Kép

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2014.06.02. 15:14

Olvastam én is amit Head papa mondott, és van is benne igazság.
(:k
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Avatar
SilverToM
AutoGP vezető
Hozzászólások: 978
Csatlakozott: 2014.01.01. 16:10
Mi vagy?: képészmérnök

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: SilverToM » 2014.07.11. 23:53

http://www.motorsportal.hu/magazin/szik ... 8BKT_l_vMt" onclick="window.open(this.href);return false;
McLaren fan since 1998 - Never Settle

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2014.07.16. 09:52

http://www.motorsportal.hu/forma1/a-cat ... 56856.html

Én mást sejtek, szerintem a McLaren fog óvni. Vajon miért jelentették be kedden, hogy ők biztosan nem használják FRIC-et, ha nem azért, hogy legyen alapjuk az óvásra. Nem a Mclaren ellen beszélek, de a lépésük alapján én ezt tartzom logikusnak. A Caterham is óvhat természetesen, főként ha nekik nincs FRIC-ük, akkor meg egyenesen kötelező hogy megtegyék.
Kutyakomédia az egész, az FIA meg próbálja magát úgy feltüntetni aki maximálisan empatikus ebben a témában a csapatokkal. Mondják, hogy a költségek csökkentése érdekében került a rendszer tiltó listára. Biz5tosan, főként hogy évekkel ezelőtt verte bele mindenki a nagy lóvét!!
:pf04 (:h
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2014.07.17. 20:02

Kép

Alakul a lista.
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2014.07.24. 11:35

http://www.nemzetisport.hu/f1/f1-a-hete ... ak-2351763

Ez már kezd éles lenni a Renaultosok számára.
(:m
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Avatar
SilverToM
AutoGP vezető
Hozzászólások: 978
Csatlakozott: 2014.01.01. 16:10
Mi vagy?: képészmérnök

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: SilverToM » 2014.12.02. 18:47

Kép
Kép

http://thewptformula.com/2014/09/18/ana ... e-changes/" onclick="window.open(this.href);return false;
McLaren fan since 1998 - Never Settle

bertone

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: bertone » 2014.12.02. 20:13

SilverToM írta:Kép
Kép

http://thewptformula.com/2014/09/18/ana ... e-changes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Én úgy emlékszem, egyszer azt olvastam valahol, hogy a Mercedes és a Ferrari megoldása lehet a nyerő jövőre, annyi változással, hogy az orrkúp eleje előrébb kell legyen minden másnál, tehát a szárnyak bármely pontjánál. De lehet, hogy az csak egy rossz értelmezés volt.

Avatar
maTTeus
GP2 pilóta
Hozzászólások: 2792
Csatlakozott: 2013.12.28. 15:12
Mi vagy?: anno: jóómateF1
Tartózkodási hely: Lakitelek

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: maTTeus » 2014.12.02. 20:51

bertone írta:
SilverToM írta:Kép
Kép

http://thewptformula.com/2014/09/18/ana ... e-changes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Én úgy emlékszem, egyszer azt olvastam valahol, hogy a Mercedes és a Ferrari megoldása lehet a nyerő jövőre, annyi változással, hogy az orrkúp eleje előrébb kell legyen minden másnál, tehát a szárnyak bármely pontjánál. De lehet, hogy az csak egy rossz értelmezés volt.
Az pedig nem lenne annyira rossz. Vagyis a Mercié, azon egyedül a rövid nyomott orr nem szép, de ha hosszabb lesz akkor egész jó kinézetű autókat kaphatnánk.
Kép

Avatar
SilverToM
AutoGP vezető
Hozzászólások: 978
Csatlakozott: 2014.01.01. 16:10
Mi vagy?: képészmérnök

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: SilverToM » 2015.01.11. 16:30

Kép
Kép
A két új konstruktőr egyike az angliai Perrinn cég (a másikat a lap nem nevezte meg). „Ez nem egy hivatalos Formula-1-es autó, helyette egy olyan autó, amelyet teljes egészén az F1-es technikai szabályok alapján terveztek” – magyarázta a cég vezetője, Nicolas Perrin, aki állítja, az előállítás töredékébe kerül annak, mint amennyit a csapatok költenek.

Szóval ez a kép egy 2015-ös szabályoknak megfelelő orr!
McLaren fan since 1998 - Never Settle

Avatar
SilverToM
AutoGP vezető
Hozzászólások: 978
Csatlakozott: 2014.01.01. 16:10
Mi vagy?: képészmérnök

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: SilverToM » 2015.01.12. 17:38

A La Gazzetta dello Sport értesülései szerint a Ferrari maranellói főhadiszállásán jelenleg egy korszakalkotó találmány kifejlesztésén dolgoznak, amelynek segítségével a gyárfalakon belül tesztelhetik majd a komplett autó-motor csomagot.

Az új berendezést hasonlóan kell elképzelnünk a szélcsatornák működéséhez, csak míg utóbbi elsősorban az aerodinamika, addig előbbi inkább az erőforrások fejlesztését teszi lehetővé, pontosabban a motor és az autó együttes fejlesztését. Nagyon leegyszerűsítve alighanem a fékpadok és a szélcsatornák kombinációját, illetve komplexebb együttes rendszerét kell elképzelnünk.

Az olasz napilap információi szerint az új rendszer segítségével az autó csaknem összes elemét, beleértve a brake-by-wire rendszert is tesztelhetik majd, és akár 360 km/órás sebességet is képesek lesznek szimulálni vele. Az új találmány létrehozása persze hatalmas összegeket emészt fel, a Ferrari állítólag 40 millió eurót áldoz a projektre, amelyet új partnere, az AVL hathatós közreműködésével valósít meg.

A La Gazzetta dello Sport emellett azt is tudni véli, hogy a kutatásokat és a szimulációkat végző specialisták nagy része korábban szoros kapcsolatban állt a rivális Red Bull F1-es alakulatával. Ezen a ponton fülünkbe csengenek Adrian Newey szavai, aki nemrégiben úgy fogalmazott, Sebastian Vettel olyan információkat visz a Red Bulltól a Ferrarihoz, aminek nem örülnek. A műszaki zseni talán éppen eme új fejlesztőkomplexum ötletére és kidolgozására gondolt?

Ez persze már csak spekuláció, de ami biztos, hogy egy ilyen rendszer kiépítésével a Ferrari megkerülhetné a szezon közbeni tesztelésre vonatkozó rendkívül szigorú korlátozásokat, mivel a saját gyárfalai között nyilván mindenki azt csinál, amit akar, illetve nem is a szigorú értelemben vett tesztelésről beszélhetünk majd ez esetben, csupán szimulációkról.

Forrás: http://formula.hu/f1/2015/01/12/gyarfal ... ferrarinal" onclick="window.open(this.href);return false;
McLaren fan since 1998 - Never Settle

Avatar
bertone
Főnök!
Hozzászólások: 7032
Csatlakozott: 2015.02.05. 11:42
Mi vagy?: F1 függő - ja, nem.
Tartózkodási hely: Baja

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: bertone » 2015.02.24. 18:47

Hopp, okóóóóóós!

A Merci átalakította a korábbi első felfüggesztését és - szerintem - egyedüliként a mezőnyben az alsó lengőkarhoz kapcsolódik a kormánymű rúdja, ezzel alacsonyabb tömegközéppontot tudnak kialakítani. (Más kérdés, hogy ezt hogyan csinálják, miután pár éve a Lotusnak azért kellett átalakítani az első futóművet, mert 4 rúd csatlakozott egy pontba, s ez most a Mercinél is esélyes.)

Kép
Az apa férfi, a rezsi nő!

HowMuchIsTheFish
gokartos
Hozzászólások: 404
Csatlakozott: 2015.02.17. 13:38
Mi vagy?: király

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: HowMuchIsTheFish » 2015.02.24. 19:26

Befogják tiltani mibe?

Avatar
bertone
Főnök!
Hozzászólások: 7032
Csatlakozott: 2015.02.05. 11:42
Mi vagy?: F1 függő - ja, nem.
Tartózkodási hely: Baja

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: bertone » 2015.02.24. 20:15

HowMuchIsTheFish írta:Befogják tiltani mibe?
Ha a Lotusnál betiltották, akkor itt miért ne?
Az apa férfi, a rezsi nő!

Avatar
maTTeus
GP2 pilóta
Hozzászólások: 2792
Csatlakozott: 2013.12.28. 15:12
Mi vagy?: anno: jóómateF1
Tartózkodási hely: Lakitelek

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: maTTeus » 2015.02.24. 20:37

HowMuchIsTheFish írta:Befogják tiltani mibe?
Majd ha lement a szerződésben kötött idő... :D
Kép

Avatar
Alghar
Formula1 pilóta
Hozzászólások: 3739
Csatlakozott: 2013.12.27. 17:36
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Alghar » 2015.02.24. 21:23

nikotin írta:
HowMuchIsTheFish írta:Befogják tiltani mibe?
Ha a Lotusnál betiltották, akkor itt miért ne?
Majd a 3-4. Merci vb-cím után kezd gyanússá válni a FIA-nak, addig mindig épp másfelé néznek (:u

Avatar
LyBaanbck
gokartos
Hozzászólások: 465
Csatlakozott: 2014.02.01. 13:49
Mi vagy?: Önzőöntelbarom
Tartózkodási hely: Budapest

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: LyBaanbck » 2015.02.25. 15:09


trutya
Főnök!
Hozzászólások: 4494
Csatlakozott: 2013.12.22. 12:38
Mi vagy?: lófaszjóska

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: trutya » 2015.02.25. 15:27

helyes, az orrán karcsúsítottak, ahogy reméltem :)
szépnek tűnik, de ha a Mercedeséket cseszegették a kameraszárny miatt, akkor szerintem nekik is változtatni kellene.
Kép

Bönde Attila
AutoGP vezető
Hozzászólások: 1108
Csatlakozott: 2013.12.29. 15:17
Mi vagy?: éhes

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Bönde Attila » 2015.03.05. 20:02

Egy képen a három erőforrás, és a fontosabb elemek elhelyezése. A Honda nem másolta a Mercedes megoldását.

Kép

Cikk: http://www.formula1.com/news/features/2015/3/16858.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kép

Avatar
Lancelot
Főnök!
Hozzászólások: 6527
Csatlakozott: 2013.12.28. 12:47
Mi vagy?: érdeklődő
Tartózkodási hely: Pápua City

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Lancelot » 2015.03.06. 00:40

Bönde Attila írta: A Honda nem másolta a Mercedes megoldását.
És jól tette?
"Láttál már farkast, aki rosszul alszik a birkák véleménye miatt?" (Tywin Lannister, Trónok Harca)

t-oom
Formula1 pilóta
Hozzászólások: 3836
Csatlakozott: 2013.12.31. 16:34
Mi vagy?: Hülye Sötét Paraszt
Tartózkodási hely: Fadd
Kapcsolat:

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: t-oom » 2015.03.06. 09:06

Bönde Attila írta:Egy képen a három erőforrás, és a fontosabb elemek elhelyezése. A Honda nem másolta a Mercedes megoldását.

Kép

Cikk: http://www.formula1.com/news/features/2015/3/16858.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ha jól értem, akkor az energia tároló a pilóta mögött kapott helyet... és 2 héttel ez előtt az energia tárolók szigetelési problémái miatt rostokoltak a boxban... bár állítólag orvosolták, a Mclaren saját cuccával...

biztos, hogy nem okozhatta áramütés a balesetet...?

valahol azt is olvastam, hogy Alonso úgy érezte, mintha hátbavágták volna... (áramütés..?) bár lehet, hogy ezt csak az újságírók költötték hozzá...

ha a balesetkor nem történt komoly baja az autónak, futómű nem sérült, akkor Button miért nem tesztelt délután...?

sok itt a maszatolás...

valahol megértem, ha egyelőre nem óhajt Alonso visszaülni, ha nem zárható ki az áramütés lehetősége...

Avatar
maTTeus
GP2 pilóta
Hozzászólások: 2792
Csatlakozott: 2013.12.28. 15:12
Mi vagy?: anno: jóómateF1
Tartózkodási hely: Lakitelek

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: maTTeus » 2015.03.06. 16:46

t-oom írta:
Bönde Attila írta:Egy képen a három erőforrás, és a fontosabb elemek elhelyezése. A Honda nem másolta a Mercedes megoldását.

Kép

Cikk: http://www.formula1.com/news/features/2015/3/16858.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ha jól értem, akkor az energia tároló a pilóta mögött kapott helyet... és 2 héttel ez előtt az energia tárolók szigetelési problémái miatt rostokoltak a boxban... bár állítólag orvosolták, a Mclaren saját cuccával...

biztos, hogy nem okozhatta áramütés a balesetet...?

valahol azt is olvastam, hogy Alonso úgy érezte, mintha hátbavágták volna... (áramütés..?) bár lehet, hogy ezt csak az újságírók költötték hozzá...

ha a balesetkor nem történt komoly baja az autónak, futómű nem sérült, akkor Button miért nem tesztelt délután...?

sok itt a maszatolás...

valahol megértem, ha egyelőre nem óhajt Alonso visszaülni, ha nem zárható ki az áramütés lehetősége...
Valóban elég közel van a pilótához, simán lehetett az ok.
Kép

Avatar
Redbull
Főnök!
Hozzászólások: 11438
Csatlakozott: 2014.01.04. 13:17
Mi vagy?: rangidős
Tartózkodási hely: Hungary/Nograd/Pásztó

Re: ~ Technikai Analízis ~

Hozzászólás Szerző: Redbull » 2015.03.06. 20:41

Van ott még egy aprócska üzemanyag tartály hasonlóan a többi motorhoz méghozzá speciális gumiból.

Kép

(:k
A tanult elme ismertetőjele, hogy képes foglalkozni egy gondolattal anélkül, hogy elfogadná. (Arisztotelész)

Lezárt