bertone írta: ↑2022.05.31. 07:03
Az ovál biztos unalmas. (bár korábban valaki már jelezte, hogy ma már kevesebb az ovál, mint a normál pálya) Az F1-ben 12-21 kanyar, 44-80 kör.
Volt valamikor egy Gönc-Telkibánya gyorsasági szakasz. Földes-murvás, egy erdőben, 28 km, 270 kanyar. Jó, ez különleges, de azért na.
Most akkor az F1 egy fos?
Ralit pályaautózással összevetni szép kettős csúsztatás
Mert a szakágon túl, egyébként sem arról volt szó, hogy minél több kanyar, annál jobb egy pálya. Az ovált én azért ellenzem, mert ott főleg open wheel pályaversenyzést rendezni lényegében a balesetekért szurkolás. Veszélyes, bukótér nélküli szar betonkatlanok. Nincs hova kifutni, nincs hova menni. Írtam, hogy hányan haltak, sérültek meg csak az elmúlt években ilyen pályákon.
Sennát, Schumachert, Hamiltont mind hívták már IndyCarozni, és mind azt mondta, hogy esze ágában sincs, visszavonulás után sem. Kitaláljátok az okot? Az oválpályák miatt, mert túl veszélyesnek találják.
„Részemről örülök, hogy a Formula 1-ben vagyok, mert nem rajongok az oválokért. Az utcai és hagyományos pályák jók, de nem, nem rajongok az oválon versenyzés ötletéért. Nagy a nagy erejű balesetek esélye. Tudom, hogy a Formula 1-ben is van eszély, de amikor háromszáz feletti tempónál betonfalnak mész, az nem élvezetes. Ez a kockázat az IndyCarban magasabb, és főleg, ha mással is összeütközöl, belerepülsz a kerítésbe. Sok példa van, hogy az ilyesmi nem végződik jól, emberek sérülnek meg.” – Max Verstappen arról, hogy versenyezne-e az IndyCarban.
Nem értem a dolgot amúgy, srácok. Egymás sarkában topogva véditek az IndyCart valami kincstári "egyrészről, másrészről" középutazás nevében, de azt azért nyilván nem véletlenül nem írta le egyikőtök sem, hogy igen, a kettő egy kávéház, ugyanaz a szint mind technikailag, mind mezőnyt tekintve, csak más köntösben.
Fittipaldi 1980-ban, 34 évesen abbahagyta az F1-et. Évekig lényegében nem csinált semmit, aztán 1985-ben, kissé pocakosan, 39 évesen elkezdett IndyCarozni, ahol még vagy 10 évet lenyomott, futamokat nyert, bajnok lett. 1994-ben, 48 évesen még második lett a bajnokságban. Mansell lényegében kényszerpihenőt tartva, 40 évesen ült be IndyCarozni, és rögtön bajnok lett - újoncként. Andretti 1993-ban, 53 évesen még futamot nyert, és hatodik lett a bajnokságban.
Most mi a francról beszélünk, de tényleg? Mika Hakkinen most 53 éves. Még a gondolata is röhejes, hogy beülne, és nyerne egy futamot, és hatodik lenne az összetettben. Louis Unser 57 évesen még futamot nyert, 69 évesen még indult futamon, ez mi?
Az F1-ben még a hőskorban sem volt ilyen. De nem is kell addig visszamenni, az Indyben csak az elmúlt 40 évben is kereken egy tucat versenyző volt, aki 50 felett indult versenyen.
Ehhez nem kell körző-vonalzó, hogy kijöjjön a sorminta. Csak azek alapján is már látható, hogy az Indy egy sokkal kevesebbet igénylő, kevésbé megterhelő szakág, ahová elég bőven még sokáig valaki, aki az F1-hez már túl lassú, túl idős, satöbbi. Itt most tök felesleges bizonygatni, hogy milyen nehéz ott vezetni. Még egy gokartot is nehéz jól vezetni, de attól még nem lesz a páyaversenyzés csúcsa, és eleve erről volt szó, hogy mit képvisel az Indy az F1-gyel összevetve.
És ez most csak két szempont, a mezőny minősége és a felesleges veszélyesség az oválokon, amiről beszéltünk, a technikai és F1-hez mért egyéb gyengeségekre ki sem tértünk.
De rendben, meggyőztetek, lezártnak tekintem részemről a vitát. Az IndyCar világszínvonalú sorozat az F1-gyel összevetve is, elnézést, és ígérem, rögtön elkezdem nézni, már a hétvégén