Nigel Hill írta: ↑2021.05.10. 13:33
Azért azt senki nem tette hozzá, hogy Lewis az egész karrierjét olyan technikával futhatta, ami pole és győzelemre is alkalmas. Az f1-ben senkinek nem volt ilyen lehetősége a karrierében. Mindenki vagy szarral kezdett és aztán került jó technikába (Alonso, Senna, Verstappen), vagy jóval kezdett és beleült a szar technikába. (Villenuve, mondjuk ő véleményes, de nem végtére is adatott meg neki vagy Vettel). Emellé párosul az amúgy sem kis tehetsége és karrierje során mutatott fejlődése. És persze az f1 történelmében példátlan hosszúságú - a most már 8 éve tartó - Mercedes dominancia. De ez van, el kell fogadni, gratulálni. Schumacher rekordjainál mondtuk azt nem mostanában döntik meg őket, és lám még öregember sem lettem, már megdőltek (a Vb címek száma idén fog, ha nincs Rosberg már meglenne). Nos bátor lenne kijelenteni, hogy a Hamilton rekordok is ilyen hamar megdőlnek majd, de talán egyszer majd megfognak, ahogy a sportág is átalakul. Lásd ma már 7 futammal több van egy évben, az olyan mint 1,5 szezon 1996-ban. Mindezek ellenére kerek 100-as szám mindenképpen megsüvegelendő. Az évek alatt azért megtanultam, hogy nem Hamilton a hibás, mert kihasználja a lehetőségét. De ez a gyönyörű 100-as szám elsősorban a Mercedes érdeme, nem véletlen hogy Lewis mindig a csapatot magasztalja, ezt ő is jól tudja.
Egyetértek. Ez az egyetlen, ami miatt számomra Hamilton teljesítménye véleményes. A sportban rendkívüli, hogy van egy versenyző, aki a karrierje kezdete óta, tehát zsinórban tizenötödik éve kap pole-okra és győzelmekre is jó technikát. Egyedül 2009 első fele volt kivétel ez alól.
Persze, ilyenkor jönnek a szokásos panelek, hogy a jó lehetőségekkel élni kell és hasonlók. De ha azt nézzük, hogy egyetlen félév van egy 15 éves időszakban, akkor az az F1-es karrierjének egyharmincada (3,33%-a), amit olyan autóban töltött, amivel se a pole, se a győzelem nem volt realitás. Ez egészen elképesztő, és az ilyen körülmények alakulásához semmi köze annak, hogy valaki jó versenyző vagy sem. Persze, a jó autókba hosszabb időre általában jó versenyzők kerülnek (bár Bottas és a hasonszőrűek kivételek), de az, hogy valaki a karrierje 96,66%-át pole-ra/győzelemre jó autóban töltse, szinte szürreális. És így joggal vetődik fel a kérdés, hogy hasonló technikai megbízhatóság, sokfutamos évad és domináns autók sora mellett mire jutott volna egy Prost, Schumacher, Alonso, Senna, Stewart, Fangio, Clark. Határozottan úgy gondolom, hogy ezek a versenyzők ugyanúgy tudnák, tudták volna mindazt, amit Hamilton, főleg Bottas csapattársaként. Azért az elég elképesztő statisztika, hogy Hamilton a győzelmei 45,9%-át és a pole-jai 38%-át szerezte a Bottas csapattársaként töltött évei alatt.
Őszintén szólva, számomra eléggé elértéktelenedtek ezek a rekordok. Ennyi futammal egy évben, ekkora dominanciával, ilyen technikai megbízhatóság mellett semmi csodálkoznivalót nem találok abban, hogy megdőlnek olyan számok, amiket 16-17 futamos idényekben állítottak fel, amikor a versenyek harmadában-negyedében normális volt kiesni. Egy kicsit olyan érzésem van, hogy ennyi erővel arra is büszkék lehetnénk, hogy jó eséllyel majdnem kétszer magasabb a várható élettartamunk, mint azoknak, akik 100 évvel előttem születtek. Nem ugyanazok a feltételek, nem igazságos az összevetés.