keF1r írta: ↑2021.05.26. 08:18
Na itt fogtad meg a lényeget!
A mostaniakat a szüleik autóversenyző nevelő bölcsödébe viszik, mert bár a gyerek nem tud még beszélni...de a szülők látják a szemén, hogy autóversenyző szeretne lenni...otthon a KIKA-ban vásárolt versenyautót formáló ágyban altatják a gyereket...séta helyett családi márkaidentikus elektromos autóban ül...és minden nap imádkoznak, hogy 45-50 kg-os félember nyúlgerinc maradjon, hogy beférjen majd egy versenyautóba...
Utána jön az autóversenyző óvoda...ált iskola...majd már csak a pálya, mert nincs idő továbbtanulásra a tenyésztés mellett
A végeredmény lesz a pattanásos arcú pubiversenyző, aki ugyan autót vezetni tud, de mint rajongás tárgya max. az általános iskola alsó tagozatos lányainak szivét dobogtatja meg...
Bandee írta: ↑2021.05.26. 09:05
A versenyek nem emiatt szarok döntő többségükben, hanem mert olyanok a szabályok. Semmi köze ahhoz, amiről Kefirrel beszéltünk, mert gyorsan és jól ezek is tudnak menni. Egyébként írtam, milyen jó néhány embernek amiért olyan lelkesedéssel tud lenni, mint anno én is. Te is ilyen vagy.
Az nem verseny, ahol egy csapat és egy ember nyer 8. éve, 150 futamból 120-at és 130-140 polet. Azóta elment a gyerek iskolába, aki a hibrid éra kezdetén született és talán majd most lesz ennek vége - bár nem hiszem. Egyebekről már nem is beszélve, mint a spórmájszterkedés, képmutatás, de ez már tényleg ízlés dolga
Mindkettőtöknek válaszolok itt, egyszerűbb úgy.
Tehát lényegében két dolgot említetek:
1) Túl fiatalok, „nem elég férfiak” az újabb versenyzők
2) Rossz az F1, mert spórolás és dominancia van
Továbbra is úgy gondolom, hogy igazságtalanok vagytok, és alapvetően megöregedtetek (most nyilván ebben az értelemben, értsétek jól, negyvenes-ötvenes emberek természetesen nem öregek). A gyerekkorotok/kamaszkorotok F1-ét szeretnétek vissza, pedig sok esetben csak az emlékek szépítik meg azt az érát olyasmi kapcsán például, mint a spórolósdi (erre még visszatérek).
Az, hogy túl fiatalok a versenyzők szerintetek, nem az ő hibájuk, hanem a zeitgeist része. Gombamód szaporodnak a juniorprogramok, több előszéria van, mint valaha - ez pedig ezt eredményezi. Senna vagy Lauda azért lennének példásak, mert később, húszas éveikben jutottak el a sportba, és nem késő kaamszkorukban? Azt ne gondoljátok, hogy ha akkor léteznek juniorprogramok vagy ennyi formaautós fióksorozat, egy milliomos brazil földbirtokos megszállottan versenyezni akaró fia nem jut el már annyi idősen az F1-be, mint mondjuk Norris vagy Tsunoda. Senna azért volt „már” 24, mire beülhetett, mert előbb nem lehetett - nem azért, hogy jól fiatal férfivé érjen először, akin képről is látszik, hogy vagány autóversenyző.
A dominanciáról szintén nem tehet a mezőny. Egyrészt dominanciák mindig voltak. Másrészt már sokszor beszéltük, hogy aki leginkább tehetett volna ez ellen a hosszúra nyúlt Merci-éra ellen, az mindkétszer felsült. Vettelnek megvolt a lehetősége 2017-ben és 2018-ban is, a Ferrari jó volt ehhez, a támogatás is megvolt, és mindkét évben az év kétharmadánál, az európai szezon végével még bőven vezette a pontversenyt. De onnantól esett-kelt, miközben Hamilton extrán hozta azt, amit kellett. Idén is fogható Hamilton, és bármibe lefogadom, hogy Max jobban fogja állni a sarat, mint Vettel, aki ha valóban a statisztikáihoz hű kvalitásokkal rendelkezik, az elmúlt 4 évből 2 címet el tud hozni. De hogy ennek megint mi köze ahhoz, hogy Tsunoda vagy Norris pattanásos-e, továbbra sem értem.
A spórolásról: már a múltkor akartam írni, amikor Kefír felhozta a témát, hogy az F1-nek mindig része volt a spórolás. Mindig, még a nyolcvanas években is, amire szoktatok hivatkozni, és nem csak az „unalmas Prost”, hanem mindenki. Ott van az 1988-as olasz futam, ahol Prost érezte, hogy makog a motor, és tudta, hogy jó eséllyel nem fogja tudni befejezni a futamot. Ezért lapot húzott 19-re - elkezdte feltekert turbóval kinyomni a szemét a kocsinak, ezzel „túlhasználva” a benzint, szándékosan. Vagyis annyi turbót használt, ami a benzint úgy zabálta, hogy a futam végére gondokat okozott volna. Amire bazírozott, bejött: az élen álló Senna, miután értesült róla, hogy Prost a leggyorsabb a pályán, bekapta a csalit - és elkezdte taposni ő is, feltekerve a turbót. Prost annak rendje és módja szerint 10-12 banzájkör után kiesett motorhiba miatt, de eddigre, ahogy az angol mondja, már „megtörtént a kár”. A futam végére Sennának úgy elfogyott a benzinje, hogy kénytelen volt több másodperccel visszavenni a tempót, így ráestek a Ferrarik, és emiatt a nyomás miatt kapkodott Schlesser lekörözésekor, akivel ütközött is, és kiesett. Ez volt az egyetlen futam az évben, amit nem a McLaren nyert.
Túl Prost zseniális ravaszságán, hogy ennyire tudta, hogy a motorhibájával mi az egyetlen, amivel megpróbálhat hatni Sennára, a sztori azt mutatja meg a legjobban, hogy még a bődületes sikerévbe, a turbóéra csúcsán, amire hivatkoztok, hogy mennyire nyomták az autókat, és az volt az igazi F1 - folyamatos spróolás ment valami miatt. Keke Rosberg, az egyik legagilisebb, leggyorsabb versenyző, aki valaha kocsiba ült, mondta 1982 kettő kapcsán, hogy bármennyire is szeretné úgy taposni a kocsit, mint gokartosként, úgy nem lehet bajnokságot nyerni, és hol itt, hol ott, hol emiatt, hol amiatt spórolt. 1982-ben, majdnem 40 éve! Vagy ott van a híres 1985-ös imolai futam, amikor az utolsó körökben a versenyben maradt 11 kocsiból 5 esett ki, mert nem menedzselték jól a futam során a benzint - köztük Senna, Johansson, Piquet. Megint csak, turbóéra, 1400 lóerő fékpadon, az volt a szép, mondjátok, amikor kinyomták a kocsik szemét, az igazi F1 - csak ez sosem volt így, semmikor. Most annyi a különbség, hogy mindent hallotok a rádióban, mindent lehet tudni az internet miatt.
Azt ne gondoljátok, hogy ma Senna vagy Prost vagy Mansell nem úgy versenyezne, ahogy Leclerc vagy Norris. És fordítva is igaz ez - ne gondoljátok, hogy ha akkor születnek, a nyolcvanas években nem úgy vezetnek a mai fiatalok, mint a régi legendák. Jackie Stewart mondta meg jól szerintem, hogy az F1 sosem lett rosszabb vagy jobb vagy nehezebb vagy könnyebb, mint az ő korában - egyszerűen mindig más lett, ahogy telt az idő. Most más nehézséget jelent a mai kocsikkal menni. Régen veszélyesebb és fizikálisabb volt vezetni azokat a kocsikat, viszont ma sokkal nagyobb a G-erős terhelés, ami éri a versenyzőket, és sokkal pontosabban kell vezetni, épp azért, mert egy-egy elvétett kanyarcsúcs is 2-3 helyet jelenthet a rajtrácson - régen meg volt, hogy 1-2 másodperc különbség se jelentett ennyit.
Mindegy, bő lére eresztettem, biztos vagyok benne, hogy nem foglak meggyőzni titeket. Talán nem is akartalak. Csak az igazságérzetem okán írtam le mindezt, mert azt tartom, hogy szar mindig olvasni minden futam után, hogy ki és miért nem nézi ezt a szart már, holott ennek a szarnak köszönhető, hogy most már ennyi sok éve itt osztjuk az eszet egymásnak. Szerintem már csak emiatt is többet, jobbat érdemelne ez az egész annál, mint hogy mindig le legyen írva n+1-szer minden futamtopikban, hogy mennyivel jobb kertet ásni, pecázni, kocsit mosni, mint leülni ez elé a szar elé.