trutya írta: ↑2022.05.31. 20:03
azért azt ne felejtsd el, hogy ez amiket említesz, 30+ éve történtek. Andrettitől vissza Fangioig. hány évesen nyertek címeket F1-ben?
a mostani mezőny biztos itt is sokkal profibb, keményebb és egy elpocakosodott 53 éves Hakkinennek maccsa se lenne.
Mellesleg, neki a GT-versenyzésben se volt maccsa se pár éve, ahol elvileg sokkal alacsonyabb a színvonal...
Peresztrojka írta: ↑2022.06.01. 06:53
Így van. Ma már nem az a jellemző, hogy szó szerint kiöregedett F1 versenyzők csoda karriert futnak be az Indy-ben. Mansell-t felhozni szerintem meg nem jó példa mert(azon túl, hogy már majdnem 30 éve volt) igaz 40 évesen lett bajnok a Kart-ban de előtte évben bajnok volt a F1-ben tehát itt 39 éves volt. Azért az nagy szám lenne ha mos valaki 39 évesen lenne bajnok. Főleg látva, hogy milyen fiatalok vannak.
Ezek szerintem nagyon féligazságok. Az F1 hőskorában is voltak pocakos, negyvenes futamgyőztesek és világbajnokok, az elmúlt 25-30 évben biztosan nem volt ilyen (és akkor még keveset is mondtam). Ezzel szemben az IndyCarban csak némileg „fiatalodtak”.
Most átböngésztem a statisztikákat direkt. Ugye az Indy ezerféle licenc, név, formátum alatt futott. Volt AAA, USAC, CART meg minden kutyafasza. 1996 óta van IndyCar, azokat a statisztikákat néztem.
40 év feletti Indy futamgyőztesek az elmúlt 25 évből, és hogy hány futamot nyertek a 40. születésnapjuk után:
Scott Dixon, 2 győzelem
Will Power, 1 győzelem
Helio Castroneves, 2 győzelem
Dario Franchitti, 1 győzelem
Tony Kanaan, 1 győzelem
Takuma Sato, 5 győzelem
Juan Pablo Montoya, 3 győzelem
Eddie Cheever, 4 győzelem
Arie Luyendiyk, 4 győzelem
Al Unser Jr., 1 győzelem
Adrián Fernández, 4 győzelem
Scott Goodyear, 1 győzelem
Jeff Ward, 1 győzelem
Mark Dismore, 1 győzelem
Eliseo Salazar, 1 győzelem
Ez 15 versenyző, összesen 33 győzelemmel. Ez nem is olyan rég két komplett F1-es idénynek megfelelő futam. Sato, a pályája csúcsán is legfeljebb középkategóriás F1-es 2020-ban, 43 évesen nyert Indyt.
Ehhez képest hány 40 feletti futamgyőztes volt az F1-ben 1996 óta?
Egyetlen egy sem. Nulla, zéró. Kimi volt 39, amikor 2018-ban nyert Austinban. És ez is olyan volt, hogy lepadlózott tőle mindenki, hogy ennyi idősen nyert, pedig ő korszakos zseninek számított. Jelen állás szerint az aktív F1-esek közül Hamilton az utolsó győzelmét 36 évesen, Alonso 32 évesen, Vettel 31 évesen, Ricciardo 32 évesen szerezte. Közülük reálisan Hamiltonnak van esélye futamgyőzelmet szerezni, de hogy 3 év múlva, miután betölti a 40-et, egyáltalán itt lesz-e még, kérdés. Alonso itt van, ő 41 lesz, de a közelében sincs a győzelemnek, és eleve is kisebbfajta csoda, hogy visszajött, itt van, versenyzik ennyi idősen. De megint csak: Kimi mellett ő is korszakos zseni. Amit képvisel, csinál, az nem a norma, hanem a kivételes. Nehezen tudom elképzelni, hogy a fent felsorolt 40 feletti indys győztesek ugyanilyen korszakos zseni - már csak a nagy számok törvénye alapján is nehéz elképzelni, hogy volt belőlük 15 1996 óta, mint az Indyben.
Alapvetően is, az elmúlt 25 évben összesen három aktív 40 feletti F1-es volt a mezőnyben: Schumi, Kimi és Alonso. Megint csak, korszakos zsenik.
Az Indyben jelenleg, a 2022-es szezonban is aktív, egész szezont teljesítő 40 felettiek: Scott Dixon (1980), Jimmie Johnson (1975), Takuma Sato (1977), Helio Castroneves (1975), Will Power (1981). Beugróként ott van még Montoya (1975) és Kanaan (1974).
47-48 éves állandó és beugró versenyzők... Miről beszélünk, gyerekek, de komolyan?
30+ éve nézek F1-et, ez alatt messze Schumi volt a legidősebb a maga 43 évével, akit láttam - a rendkívüli, szabályt erősítő, mindenhol beszélnek róla, annyira szokatlan kivétel. Anno a McLarenbe 1995-ben alig beférő, az F1-hez már lassú Mansell is 41 volt, és már matuzsálemnek számított, aki mit bohóckodik.
Utolsó 47 éves F1-es akár csak egyetlen versenyre is: John Love, Dél-Afrika, 1972 - tök utolsónak kvalifikált, tök utolsó volt, amikor kiesett.
A közelében sincs az Indy annak a fizikai megterhelésnek, amit az F1 igényel, már csak a kanyartempók miatt sem = idősebben is lehet csinálni. Itt vannak fent a számok, nyugodtan mindennek utánanézhettek.
És az, hogy az Indy alacsonyabb szint, hivatalos ténykérdés lényegében. Az indycaros eredmények pontszámnak minősülnek az F1-es szuperlicenchez = de facto feeder szériának tekinthető.
Az elejét leszámítva az F2-ben elért eredmények sokkal értékesebbek, az elejét leszámítva még az F3 is. Gyakorlatilag a Formula E-vel kezelik egy szinten. Egy Indy 4. hely ugyanannyi pontot ér, mint egy Formula Regional Asian/Americas/Japanese Championship 4. hely.
Ha Danksonnal hülyék vagyunk, ha emiatt állítjuk, hogy az Indy messze nincs az F1 szintjén se a mezőny minőségét, se azt tekintve, milyen fizikai és egyéb kihívás a versenyzőknek, akkor ezek szerint az FIA-nál sem értenek hozzá